2014. január 2., csütörtök

Little Egypt és a Világkiállítások - 3. rész

Világkiállítások



A keleti kultúrák nagy bemutatói 1851-től kezdve a világkiállítások voltak, amelyeket kezdetben Londonban (1851, 1862) és Párizsban (1855, 1867, 1878, 1889, 1900) rendeztek meg, és amelyek keretében a két nagy gyarmatbirodalom népeinek művészetét és életformáját teljes körűen mutatták be. A látogatók és a művészek fáradságos utazások nélkül tudták alaposabban megismerni és tanulmányozni nem csupán a tárgykultúrát, hanem magukat az embereket is, akiket az egyes helyszínekre szállítottak és kiállítási tárgyként mutattak be. Utólag szemlélve, ez a kolonializmus egyik legmegalázóbb formája volt.

A hastánc történetében fontos szerepet játszik az 1893-as chicagoi világkiállítás (World Columbian Exposition), ahol a Little Egypt elnevezésű szíriai táncosok mutatták be az egzotikus kelet táncát.
Az expo több részből állt, ahol volt egy "Cairo Street"elnevezésű is, az amerikaiak által Midway-ként ismert parkban, Chicago déli részén. Itt mutatták be az egyiptomi karakter típusokat és itt tartották az esküvői felvonulásokat és teveutakat.
"Az esküvői felvonuláson "szamárfiúk" vezették a cifra öltözetű tevéket. Az első egy fél-meztelen egyiptomit cipelt, aki a vállával táncolt az ázsiai, afrikai férfiak után. A tam-tam dobosok mögött jöttek a tevék az úgynevezett "howdah"-hal - ami egy tevére szerelhető szállító eszköz -, ami hatalmas volt és a menyasszonyt szállították rajta. Őket Luxor papjai, az ünneplők és az úgynevezett szent "Ápis bikák" követték."

 Az úgynevezett Howdah a teve hátán, amiben a menyasszony ült.

Ez az 1893-ban készült festmény hirdette a kiállításon a Kairo utcát. Készítője Charles S. Graham, címe: Midway Character Types. A festmény típusokat ábrázol a "Midway Plaisance"-ből, beleértve a Közel-keleti táncok előadóit.
Forrás: The World's Fair in Water Colors. A Flickr. "Field Múzeum Könyvtár" oldalon elérhető.

 Az 1893-as Chicagoi Világkiállítás plakátja.


Sőt, megtaláltam az eredeti katalógus fotóit is az 1893-as világkiállításról. A felső képen látható a "Cairo Steet" pontos helye, alatta a katalógus első oldalai.

 

Little Egypt

 

Little Egypt a művészneve volt három népszerű táncosnak. Sok utánzójuk volt, nevük a hastáncosok körében szinonimává vált.

Farida Mazar Spyropoulos, (kb. 1871, Szíria - 1937. április 5-e, Chicago, Illinois), a Fatima művésznevet is használta fellépésein. A Chicagoi kiállításon (Midway - Cairo Street-en) tűnt fel mint Little Egypt. Állítólag 1898-ban Mark Twain majdnem szívrohamot kapott, amikor táncolni látta.

Farida Mazar Spyropoulos

A Chicago-i Világkiállítás Midway-én, most szerepelt először az Egyiptomi Színház, és először táncoltak "raqs"táncosok az Egyesült Államokban. Sol Bloom showjának címe: "The Algerian Dancers of Morocco" (Marokkó Algériai táncosai) Egyiptom utcáin. A show előadója Gaston Akoun volt, és ebben szerepelt Spyropoulos is, bár ő nem egyiptomi, vagy algériai, hanem szíriai.
Spyropoulos egy chicagoi étteremtulajdonos és üzletember felesége volt - és, ahogy azt a nevéből sejtettem is, görög származású. Fatimának hívták, de a mérete miatt a színfalak mögött Little Egypt-nek szólították. Spyropoulos "ellopta" a showt, és elkezdte ezt a fajta táncot népszerűsíteni, amivel azt érte el, hogy elkezdték "Hoochee-Coochee"-nak, vagy "shimmy and shake" (rázás)-nak nevezni. Akkor a bellydance szó még nem szerepelt az amerikai szókincsben, amit Spyropoulos mutatott be először az Egyesült Államokban. A "danse du ventre" (szó szerint: a has tánca) "felfedezői" Egyiptomban a franciák voltak Napóleon Egyiptomi portyázásai alatt a 18. század végén (erről részletesebben itt írok: Napóleon expedíciója és az orientalizmus).
Manapság a "hootchy-kootchy" szó általánosan egy szuggesztív erotikus táncot jelent, amit gyakran tévesen összekeverünk azokkal a csoportos táncokkal, amik a Közel-Keletről származnak, és most hastáncnak - bellydance-nek - hívunk.
Később számos női táncos felvette a Little Egypt nevet és előadásaikkal beutazták az Egyesült Államokat, ahol ennek a táncnak néhány variációját mutatták be. Ezzel a név szinonimája lett az egzotikus táncosnőknek, és gyakran összekötötték a hét fátyol táncával (a hét fátyol táncáról egy-két érdekesség itt található: Az orientális tánc hatása a művészetekre). Spyropoulos akkor azt állította, hogy ő az eredeti Little Egypt a Chicagoi világkiállításról. Elismert, mint valódi Little Egypt, mert nem szerette, hogy összekeverik Ashea Wabe-val a Seeley banketten való fellépése után. Erre is mindjárt kitérek. :)
Spyropoulos az 1933-as Chicagoi Világkiállításon is fellépett Little Egypt-ként, 62 évesen.

 Az 1933-as Chicagoi Világkiállítás plakátja. 

Halála évében pert indított a Metro-Goldwyn-Mayer ellen a neve használatáért a "The Great Ziegfeld" (Nagy Ziegfeld) c. filmben, azt állítva, hogy a film producerei nem kérték a beleegyezését.

Ashea Wabe (született Catherine Devine, 1871, Montreal, Canada - 1908. január 3. - New York City). A New Yorkban megrendezett hírhedt, botrányba fulladt Seeley banketten táncolt 1896-ban.


Ashea Wabe

Seeley Bankett, 1896


Ez a bankett (vagy orgia) elég nagy botrányt okozott akkoriban, még a New York Times címlapjára is felkerült.
Herbert Barnum Seeley volt annak a bizonyos 1896-os botrányba fulladt vacsorának a házigazdája, ami tulajdonképpen egy legénybúcsú volt. Egy meglepetés legénybúcsú vacsorát szervezett bátyjának, Clinton Barnum Seeley-nek, aki egy Sherry nevű lányt készült feleségül venni. Herbert, a szervező az estre egzotikus táncosnőt hívott, aki a 18 éves Ashea Wabe volt. Egy színházi rendezőt bérelt fel, hogy keressen olyan táncosnőt, aki levetkőzik.
Az egész valahogy kiszivárgott, mert Chapman kapitány parancsot kapott a körzetben, hogy tartson az esten házkutatást. Híre ment, hogy egy Little Egypt nevű táncosnőnek illetlen táncokat kell előadnia. A rajtaütésből nyomozás lett, mivel a partin több kiemelkedő ember vett (New York legjobb családjaiból) részt, és ez többek érdeklődését felkeltette. Így már érthető, miért nem szerette Spyropoulos, hogy mások is Little Egypt-nek nevezték magukat.

Fatima Djemille (élt 1921. március 14.-ig) részt vett az 1893-as Chicago-i Világkiállításon. Ő volt a témája két korai filmnek, Edison Coochee Coochee Dance (1896) és Fatima (1897) címűeknek.

 Fatima Djemille

 Egyiptomi táncosok 1893-ban (Chicagoi Világkiállítás). Mai szemmel már nem annyira felháborító, vagy erotikus hatást keltő látványt nyújt ez a három asszony. :)

Találtam régi felvételeket is:

 Little Egypt (Fatima Djemille) 1896-ból.

Little Egypt Dances for Edison (1896)


Little Egypt - Fatima (festmény 1882-ből).

Little Egypt

A századfordulón akadt egy-két magát Little Egypt-nek nevező táncos az amerikai éjszakai klubokban is.


"Little Egypt" táncosok

Egy könyv is megjelent Little Egypt igaz történetéről (mivel elég sok mese keringett ezekről a lányokról). Gondos kutatás után jelentette meg Donna Carlton rengeteg illuszrtációval. A köny címe: "Looking for Little Egypt".  A vidám leírás feleleveníti a történelmet és nagyon szórakoztató.

A könyv borítója.

 

Érdekesség Sol Bloom-ról:

 

Sol Bloom egy algériai faluból származott, mint huszonkét éves promoter került a Chicagoi Világkiállítsra. Az egzotikus tánc showt a párizsi világkiállításon látta 1899-ben, és annyira lenyűgözte, hogy kizárólagos jogokért tárgyalt egy könyvért, melynek címe: Algériaiak az amerikai kontinensen. A chicagoi világkiállítás volt a legkedvezőbb hely, hogy bemutassa őket. Bloom tartott egy ízelítőt a lányokkal Chicagoban, a Press Clubban, de valamilyen oknál fogva nem hozta el a zenészeket. A lányoknak viszont kellett a zene a tánchoz, így Bloom kiválasztott egy keleti hangzású dallamot, és eljátszotta zongorán.

Ez a dallam a "Hoochy Coochy", vagy "kígyóbűvölő" dal, amit már számtalan rajzfilmhez és B kategóriás filmekhez használtak és használnak, mint Közel-Keleti motívum. A dal az amerikai populáris kultúra része lett, és hamarosan dalszöveg is készült hozzá:

" There’s a place in France where the ladies do a dance
And the dance they do is called the hoochie-coo"

később átalakult:
" There’s a place in France where the ladies wear no pants
And the men go ‘round with their ding dong’s hanging down."...stb.

Sajnálatos módon Sol Bloom nem védte le a dalt és többször mások is kiadták. Legsikeresebb változata a "The Streets of Cairo" volt James Thorntontól.

Forrás: tudatbazis.sulinet, wikipedia, washingtonmo.com/1893/cairostreet, nightstick.azurewebsites.net


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése